Pierwszy raz w historii, starsze albumy sprzedają się wyraźnie lepiej niż rynkowe nowości.
Zjawisko miało miejsce w Stanach zjednoczonych, gdzie w 2015 roku pomimo tzw. „efektu Adele”, sprzedano o 4,3 mln kopii więcej starszych albumów niż nowo wydanych pozycji. Nowy album rozumiany jest jako nie starszy niż 18 miesięcy.
Według corocznego podsumowania Nielsena, sprzedaż klasycznych pozycji przegoniła o 4,3 mln egzemplarzy nowe wydania. Takie zjawisko w przemyśle muzycznym zauważono po raz pierwszy.
Porównując, zaledwie 10 lat temu nowe wydania były w stanie przegonić klasykę aż o 150mln płyt. Co prawda należy pamiętać, że owe statystyki nie obejmowały albumów strumieniowych/cyfrowych.
Ilość sprzedanych albumów w formie cyfrowej wciąż utrzymuje niewielką przewagę nad tradycyjnymi, lecz gdy przychodzi do tradycyjnych, okazuje się że ludzie chętniej kupują starsze pozycje. Dotyczy to zarówno kompletnych albumów jak i pojedynczych utworów.
Istnieje kilka teorii mówiących dlaczego tak się dzieje. Jedna z nich mówi o tzw. odrodzeniu winyla. W ostatnich latach sprzedaż płyt winylowych znacznie wzrosła. Coraz więcej artystów decyduje się wydawać nowe lub remasterować klasyczne albumy w formie analogowej. W pierwszej połowie 2015 roku, sprzedaż płyt gramofonowych wzrosła o 52%.
Ludzie decydują się kolekcjonować albumy w czysto fizycznej formie a producenci umożliwiają to przez wydawanie coraz większej ilości reedycji. Wartym uwagi przykładem, jest album Pink Floyd- Dark Side of the Moon, który sprzedany w ilości 50 000 egzemplarzy stał się trzecim z kolei najlepiej sprzedającym się albumem analogowym roku.
Z drugiej strony obecny trend może być spowodowany coraz częstymi decyzjami osób na zakup mediów strumieniowych. Coraz więcej osób decyduje się na usługi abonamentowe. Popularność takich serwisów jak Spotify czy Apple Music nieustannie wzrasta a konsumenci mają natychmiastowy dostęp do najnowszej muzyki za około 10$ miesięcznie. Konsumentów nie wówczas brak miejsca na półkach czy finanse.
To, czy obecnie rosnący trend się utrzyma, dopiero się okaże, gdyż roczne zestawienie może być jedynie anomalią. W każdym razie dla nas, fanów i amatorów dźwięków analogowych, tego typu zmiany rynkowe są bardzo sprzyjające. Producenci decydują sie na dystrybucje coraz większej ilości winyli. Sprzedaż wzrasta a to oznacza, że nasze grono zbiera coraz więcej sympatyków.
Jakich konsekwencji możemy się spodziewać? Jeśli trend się utrzyma, śmiało możemy spodziewać się nie tylko powiększenia ilości półek sklepowych z albumami analogowymi ale także większym skupieniu współczesnych producentów sprzętu audio na jakości i różnorodności oferowanych gramofonów oraz akcesoriów.
Żródło: https://dl.dropboxusercontent.com/u/67270545/2016%20TWIM/2015_YearEND_MusicReport_FINAL.pdf
http://www.chartattack.com/news/2016/01/20/old-music-is-outselling-new-music-for-the-first-time-in-history/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz